Kenapa Tak Ngandung Lagi

"Eh..dah lama ko kawenkan...tak pregnant lagi ke..?? Rasa macam dah lame ko kawenkan...???  Tak silap macam dah 2-3 tahun kan..?? Dah pegi chek-up ke..?? Si Polan tu baru sebulan dua kawen..dah lekat dah..ko bila lagi"
Ungkapan yang sering didengar bagi yang baru kawen...Rasanya ramai antara ibu-ibu mahupun wanita yang pernah alami seperti apa yang pernah saya lalui dulu..sangat sinonim dalam masyarakat kita harini..asal kawen je terus tanya pasal preggy..
kalau dulu bujang...bila nak berdua...
..bila dah berdua..bila nak bertiga...
bila dah bertiga...bila nak tambah ahli keluarga..
aduhaiiii...cerita mungkin takkan abis..ade je persoalan yang akan timbul...

Terpanggil  saya untuk berkongsi cerita setelah terbaca entri seseorang yang sehingga kini masih belum dikurniakan zuriat..pada saya..hanya DIA yang MAHA Mengetahui...DIA yang menentukan perjalanan hidup kita..kepada DIA jugak kita Mohon segalanya...bukankah dia yang Maha PENCIPTA..???
Setiap wanita yang telah berumahtangga pasti inginkan zuriat..penyambung waris dan penyeri kasih sayang..kalau ada yang taknak tu sure something wrong here and there..
After 6M saya kawen..takde tanda-tanda saya mengandung..time tu dalam hati ni hanya DIA saja yang tau..cuma saya masih mampu bersabar..mungkin dugaan dan ujian yang diturunkan kepada saya..berusaha tanpa henti..Alhamdulillah...setelah hampir 1 tahun..saya disahkan preggy..Syukur tak terkata tapi kita hanya mampu merancang...saya keguguran ketika kandungan mencecah 3M..saya redha dengan ketentuan dariNYA..mungkin ada hikmat yang menanti saya..DOA, TAWAKAL & ISTIQAMAH..Insyaallah..Putus asa memang tiada dalam kamus hidup saya..saya tetap pekakkan telinga..apa orang nak kata-katalah..tapi hakikatnya hanya DIA yang Maha Mengetahui..sememangnya setiap butir bicara masyarakat sekeliling mencabar kesabaran...menyakitkan hati..Subhanallah..tak kena dengan batang idong..tu sebab sedap je menyuarakan apa yang dirasa..macam-macam saya buat...sehinggalah saya diperkenalkan oleh seseorang  mengenai ini..
 dan ini.....


Bukan tujuan nak promote or provoke..sekadar berkongsi apa yang saya alami...cara traditional - urutan bidan pun saya cuba..dan akhirnya Alhamdulillah..saya disahkan mengandung My Lil Khalish yang kini menjangkau 14 bulan....kesyukuran dipanjatkan kepadaNYA..so kepada rakan-rakan yang masih belum preggy ..jangan tension..kepada yang pernah mengalami keguguran..jangan salahkan diri kalian..buktinya kalian pernah lekat..cuma belum ada rezeki..Insyaallah...rezeki masing-masing telah ditentukan olehNYA..setiap manusia punyai bahagian masing-masing..berusahalah tanpa henti..
Andai ditakdirkan selepas ini saya dikurniakan zuriat lagi....saya amat bersyukur..itu rezeki saya dan amanat yang diturunkan olehNYA..bila fikir balik..umur semakin lanjut...heehee..taklah tua sangat pun..saya kena pulun sementara kudrat masih bertenaga..bak kata orang "biar penat sekali...taknak berkali-kali.." errmmm kalau nak 5 orang anak boleh tak...heehee..Insyaallah..

Labels: