Resepi Cakoi Mudah...Simple..Rangup..

Selalu tengok yang dok jua kat luar cam best je..
tapi bila tengok minyak yang digunakan....ermmm..
tak tau la bape kali dah gunal tuk goreng...
memang fikir banyak kali nak beli...

so bila bulan posa ni mula la terfikir nak buat kuih tuk berbuka...
dapatla idea...

rupa agak kurang ...tapi rasa...not bad...hehehe

Bahan-bahan sangat simple..

(15-20 ketul)

400g tepung gandum
1 cawan air
1 sudu besar majerin
1 sudu kecil garam
3 sudu besar gula
1 sudu besar susu pekat/susu tepung
 1 biji kuning telur - tak letak pon boleh
2 sudu kecil yis
1/2 sudu kecil soda bikarbonat
minyak untuk menggoreng

Time to uli menguli....

1 - Masukkan kesemua bahan ke dalam mangkuk kecuali tepung dan minyak. Kacau sebati.
2 -Masukkan tepung sikit demi sikit sambil uli. Jika dah tuang semua tepung masih lagi lembik adunan tersebut, boleh la tambah2 sikit tepung sampai menjadi doh. Alter2 lah sikit ye.
3- Uli sehingga doh tak melekat pada mangkuk. Rehatkan selama 30 minit untuk naikkan sikit doh tersebut.
Then...bolehla goreng....minyak bagi panassikit yea....
tapi untuk cakoi kali ni me tak reti sangat nak tarik cam cakoi biase...
penyudahnya buat bulat...bulat....
lupa plak nak snap pic...
apepun...tetap happy sangat sebab anak-anak suka..


Thanx to rakan blogger : AKUBUKANMASTERCHEF

Labels: ,