Jangan Sesekali Picit Jerawat

Ada yang rasa bila picit jerawat ..selesai semua masalah...
sape suka jerawat kan...saya pun pantang tengok jerawat tumbuh..
gatal je tangan nak picit..
kalau jerawat nasi lagi geram..mesti nak picit sampai keluar 'nasi' tu..
dalam pada tak sedar...picit jerawat tu sebenarnya tak elok sebab akan meninggalkan
 parut lekuk...kehitaman dan akan mengakibatkan radangan pada kulit..

Bila picit jerawat dengan tangan...kita sangka jerawat akan keluar...selesai sudah..
sebenarnya TIDAK!! kaedah picit tu akan menolak lagi bakteria..minyak dan sel kulit mati jauh 
masuk ke dalam...kulit dalaman muka pun akan luka...cuma kita tak nampak...

kenali jenis jerawat...
Sebenarnya hanya pakar penjagaan kulit muka je yang boleh rawat jerawat..samada picit 
ataupun suntikan..dan kalau boleh biarlah rawatan dilakukan hanya bila ada jerawat batu..
setakat jerawat biasa...boleh try produk yang bersesuaian...

Jangan sesekali biarkan jerawat tanpa rawatan...sebab jerawat takkan sembuh sendiri...
kalau dibiarkan akan bertambah teruk ya..sila ambil maklum...ini bukan bohong..
kalau kena dengan cara rawatan...kulit akan kembali normal..
produk skincare boleh bantu..cuma kena follow panduan yang betul atau disyorkan..
jerawat akan kecut sendiri...cuma akan mengambil masa beberapa hari...
dalam tempoh ini sila bersabar...nak cantik kan...

info jerawat...
Kalau dah teruk sangat...sangat jerawat tu...sila cari alternatif..pegi farmasi..try ambik antibiotik..
dan jangan sesekali beli tanpa preskripsi daripada doktor atau nasihat ahli farmasi ..
bahaya kalau makan ubat tanpa khidmat nasihat...sayangi diri ya..
takut penyakit lain pulak yang timbul..

Jom Singgah;
Kelab BloggerBenAshaari
SUMBER: Utusan & Mr Goggle

Labels: ,