Resepi Cornflakes Madu Simple

Bila weekend..saya akan cuba habiskan masa bersama family tersayang...
maklumla..hari biasa dah pulun kerja...jadinya bila ada masa terluang...
nak jugak gelak ketawa bersama anak..anak...
terapi stress sebenarnya ketawa ni..
dan yang paling best...masa yang terluang ni la saya nak asah skill masuk dapur..
seronok tak terkata bila dapat masuk dapur...
tetiba terlintas di fikiran kalau ada dapur di opis..
sure bila stress je ..saya akan mengular kat situ...
bikin cekodok dengan air kopi....maka akan bertambahla sayang staf dengan 'singa' ni..
kihkihkih...

Dan semalam...gigih saya buat cornflakes madu...
resepi mudah je...kalau susah kang pening...hehehe...

first time buat ni.....
BAHAN-BAHAN:
  Sekotak Cornflakes (saya guna kotak yang kecil sedikit)
2 sudu besar mentega 
2 sudu besar gula pasir
2 sudu besar madu
1 sudu kecil vanilla
chocolate rice untuk hiasan
paper cup secukupnya

CARANYA:

  1. Cairkan mentega dalam kuali...hehe...guna kuali senang sebab mengambil kira faktor mudah dan ruang yang besar nak mengacau.... guna apil yang kecil masa cairkan mentega...kemudian masukkan gula....kacau sebati....Kemudian masukkan conflakes...ramas sikit..masukkan madu dan vanilla...kacau sampai conflakes disaluti dengan sempurna. ..jangan sampai hancur ya cornflakes...padamkan api.

2. Sudukan ke dalam paper cup dan hiaskan dengan chocolate rice..masukkan dalam oven dalam 10-15 minit...suhu dalam 150 darjah celcius (ni kalau follow kebanyakan resepi)...tapi saya semalam bakar dalam 5 minit ..guna periuk ajaib...alasan takmo guna oven sebab nak bakar kejap je.

Selamat Mencuba!
Jom Singgah;
Kelab BloggerBenAshaari

Labels: ,