Bercuti Ikut Kemampuan Sendiri

Sape tak suka pegi bercuti kan...yang anak anak sure happy lepas penat
bertungkus lumus belajar...yang bekerja...masa ni la nak release pun...
macam tu jugak dengan saya..bila ujung tahun je mesti dah terfikir nak bercuti..
so kena plan betul..betul...yelah..takut ongkos luar kemampuan pulak...
antara perkara yang sering saya fikir adalah tabungan....mesti mencukupi...
baru syok nak berjalan..nama pun berjalan...sebab tu saya suka menabung...kira ni tabung khas la..
ketepikan untuk percutian...kira dah standby awal...bila dapat bonus tu...simpan siap..siap...
jadi senang nanti nakberjalan...tak pening kepala...

Selain tu..saya akan tengok mana mana pakej promosi yang berbaloi...keluarga yang agak
besar...memerlukan perancangan yang rapi...contoh macam penginapan...
kena sewa yang besar sikit..
kalau saya memang kena amik homestay..
baru selesa anak beranak...tapi tempahan kena awal..kalau tak melepas..
tak masuk lagi makan minum sepanjang bercuti...perbelanjaan minyak keta...
jajan anak anak....semua kena costing...
paling senang...buat senarai anggaran perbelanjaan...so kita dah boleh agak 
berapa jumlah yang perlu ada untuk berjalan...ambil kira jugak destinasi yang nak dituju...
dalam  atau luar negara ??

Kemana pun kita boleh pergi sebenarnya....tapi kena bijak...
merancang percutian mengikut kemampuan...Inshaa Allah rezeki tu akan ada..
bila kita dah merancang dengan teliti dan tak lari dari peruntukan yang telah ditetapkan...
ia mampu mengelakkan dari berlakunya gangguan perjalanan kewangan kelak..

Banyak kaedah yang boleh bantu dalam percutian sekarang ni...sila rujuk bahan bacaan dan 
yang paling mudah internet...selidik dulu sebelum membuat pilihan ke destinasi yang terbaik...
saya suka gak bertanya dengan kawan yang pernah ke destinasi yang ingin dituju...
better sebab dah ada experience kan...tambah macam saya ada anak kecik...atleast dah boleh
dapat gambaran...dari pergi terjah terus..kang indah khabar dari rupa..
kekadang gambar yang tepek dalam web pun kemain lagi...tapi bila pegi hamnppeehhh...
haru betul....tapi tak semua tempat ya....

moga tercapai hasrat untuk jejak lagi disini...

zaman bujang saya....hehehe

Jom Singgah;
Kelab BloggerBenAshaari

Labels: , , , ,