Kuih Lopes Mudah dan Sedap

Rasa macam dah lama tak buat kuih ...rindu pulak...
dan untuk mengelakkan kerinduan...kena la buatkan...ala...bukan kuih susah pun..
nak maniskan mulut je..nak makan manis selalu takut pulak...
jadi bila teringin...baru buat...dan kebetulan bahan ada...

Kalini lopes jadi pilihan...sebab rasa mudah..tu yang gigih...
bahan saya gunakan beras pulut...perlu dikukus dulu...masa kukus..
letak air sesedap rasa dan sedikit garam....masa ni tak dan nak sukat...main agak je..hehehe

Sementara nak tunggu pulut masak... kita buat air gula...masak seketul gula melaka...
tambah sikit sesudu gula putih...leak daun pandan...

Dan bila pulut dah nak masak...letak sikit pewarna hijau...
dan tunggu sejuk sikit untuk senang dibentuk...
saya guna gelas je untuk dapatkan bentuk ...lepas tu salutkan dengan kepala muda...
ringkas kan...bila nak makan...letak air gula sesedap rasa...dan sedia untuk dimakan..
Alhamdulillah...jadi dan rasanya sedap gak....sape lagi nak pujikan...

Siap!!

dah makan baru teringat nak amik gambo...heheheh

Jom Singgah;
Kelab BloggerBenAshaari

Labels: , , , , ,