Kemaafan Itu Lebih Baik


Sumber:Google
Maaf...satu perkara yang mudah untuk diungkap...tapi sukar untuk dilafazkan oleh mulut...senang kata susah untuk dilakukan...

Sebenarnya kita tak perlu takut nak mintak maaf bila kita sedar kita buat salah..memberi kemaafan adalah amalan yang sangat mulia ...sangat dituntut dalam Islam...dan kita perlu ingat..siapalah kita untuk tidak memberi kemaafan..

Namun adakalanya memberi kemaafan adalah sesuatu yang amat sukar bila ada perasaan marah..ego dan dendam menguasai diri dan oleh sebab adanya sikap sedemikian akan menyebabkan hati lebih sakit..bila hati dah sakit...lagi la susah nak mintak maaf dan memaafkan.. Jauhkan sifat negatif dan sentiasa berfikiran positif..mungkin ada sebab tersendiri kenapa sukar untuk mengungkapkan maaf...mungkin ada yang rasa bersalah yang teramat sangat sampai terasa diri tak layak nak mohon maaf...apapun alasan..bukanlah penyebab utama untuk memanjangkan sesuatu perselisihan..

Sebenarnya bila kita mintak maaf atau memberi kemaafan...hati kita akan lebih tenang...dan inilah antara penawar hati yang paling mujarab setiap kali ada keresahan dihati..dan bila keresahan dibuang jauh...senyuman akan terukir..bestkan bila ada keceriaan yang lahir dari dalam diri yang ikhlas.. memaafkan kesalahan orang lain amat baik sebab secara tak langsung dapat merapatkan silaturrahim sesama insan..

Orang yang memberi kemaafan mudah dimakbulkan doanya di samping menjadikan dirinya lebih sabar dan reda...tidak semua manusia dilahirkan sempurna dan diri kita pun camtu gak kan...jadi tak salah kita memafkan kesalahan orang lain dan bersihkan hati daripada sifat benci dan dendam. Insha Allah.

Jom Singgah;
Kelab BloggerBenAshaari

Labels: , , ,