Episiotomi Cepatkan Proses Kelahiran Bayi

Lepas bersalin baru Sal tahu apa maksud EPISIOTOMI...masa nak bersalin..kalau laluan masih ketat...jadinya teknik pemotongan akan dilakukan bagi membesarkan pembukaan dan sekaligus mempercepatkan proses kelahiran baby dengan cara yang selamat ...takleh lama sangat biarkan baby kat laluan kelahiran sebab takut komplikasi pada baby...potongan bukan secara menegak ke bawah...potongan menyenget sikit ke belah tepi ... al tahu pun sebab tanya kat doc masa bersalin...

gambaran teknik episiotomi (Picca Google)

Tapi tak semua kelahiran akan buat Episiotomi ni...ia dilakukan bila perlu..maksud bila perlu tu kalau laluan masih tiada untuk proses kelahiran baby..saiz baby yang besar...tengok pada posisi baby..baby ada masalah macam denyutan jantung mula lemah dan perlu dikeluarkan segera...perlu buat episiotomi..normally anak pertama akan dilakukan episiotomi ni sebab laluan masih ketat..

Bagi yang tengah mengandung sekarang...jangan risau..masih ada ruang untuk melakukan senaman regangan macam kegel atau urutan perineal agar proses kelahiran baby berjalan dengan lancar...otot faraj yang meregang dengan baik mampu memudahkan kepala baby keluar dengan lancar...Sal pun terus terang walaupun dan bersalin beberapa kali..tetap mencari dan membaca ilmu kaedah bersalin secara alami...yelah...kekadang tu nerves gak...jangan kata tak takut ye nak bersalin...huhuhu...

Biasanya lepas bersalin..ada beberapa perkara yang perlu dielakkan supaya luka jahitan cepat baik....contohnya tak boleh angkat barang yang berat....kurangkan jenis pergerakan yang boleh memberi kesan kepada faraj yang sedang dalam proses pemulihan..bila dalam tempoh pantang..sila pantang betul betul ya mummy..jangan 'pantang tengok' sudah...nanti jahitan lambat baik..kebiasaannya jahitan akan baik dalam masa 2 minggu...

Dan lagi satu...sila minum air yang mencukupi ya mummy...sangat penting untuk mengelakkan jangkitan kuman...nak banyakkan susu badan pun ye jugak...air sangat sangat sangattt penting dalam tempoh pantang....dan yang paling penting...elakkan diri dari jangkitan UTI iaitu jangkitan pada salur kencing sebab jarak bahagian uretra dan perineum hanyalah tiga ke empat cm sahaja...tak jauh tau..nanti kalau dah sakit...payah gak...mana nak susu baby...dan kita lagi tak sihat...boleh stress dibuatnya...

Jaga diri ya pada yang sedang dalam tempoh berpantang dan yang bakal...carilah ilmu kelahiran tanpa jemu !! Take Care..

Jom Singgah;
Kelab BloggerBenAshaari

Labels: , , , ,