Kuih Ketayap atau Kuih Gulung

Adakalanya kuih yang sama mempunyai pelbagai nama... kekadang Sal tergelak jugak..yelah..ikut dialek@loghat masing masing..tak kisah la kan..tapi cara buat lebih kurang sama...Sal kalau dah tak menyempat nak buat kuih...Sal akan cuba buat walau sejenis dan yang penting mestilah seringkas yang boleh...

Dan kerajinan terlebih pada bulan Ramadhan...boleh gitu ??  sebab kerajinan kurang untuk berbuka di luar... bila balik kerja...paling malas nak bersiap !! better kat rumah kan...tak salah pun kalau nak bebruka di luar tapi sila pastikan tahap kebersihan dulu ya...jangan nak main sebat...kang sakit perut sendiri susah...

Berbalik pada cerita kuih ... kalini pilihan Sal kuih ketayap atau sesetengah panggil kuih gulung...ke ade nama lain lagi...?? Sila sharing kalau ada..tak banyak pun bahan nak buat kuih ni...kena ada tepung....kelapa putih dan gula melaka...

Tepung untuk buat kulit dia...hehehe...Sal panggil kulit dan inti dia just kelapa tadi dimasak dengan gula melaka...cairkan dulu gula tu ya....sukatan pulak agak agak je...Sal memang malas sikit nak sukat...huhuhu..

buat bentuk bulat camni dengan belakang senduk.....
Dah siap kulit....letak inti kelapa tadi di tengah....lupa pulak nak snap gambar masa letak inti...pastu siap !!


Ringkas je....rasa sangat lain kalau kita buat sendiri dengan yang dibeli...tak caye sila cuba ...

Jom Singgah;
Kelab BloggerBenAshaari

Labels: , , , , ,